Project Description
PREOT SLUJITOR
ADRESĂ
Sat Dragomirești
Com. Dragomirești, JUD. VASLUI
PREZENTARE
Parohia Dragomiresti – Biserica din lemn
Biserica ‘’Vovidenia’’ din satul DragomirestI -1774- SCURT ISTORIC
Satul Dragomiresti se afla asezat pe malul stang al paraului Tutova in apropierea confluientei acestuia cu paraul Lipova.Traditia spune ca satul a luat acest nume de la un anume Dragomir cel dintai om care a avut casa aici.Prima atestare documentara referitoare la satul Dragomiresti dateaza de la inceputul secolului 17,de la Ieremia Movila voievod. Venind in Dragomiresti dinspre Vaslui,inainte de a cobor pe serpentinele soselei se poate citi pe un indicator;’’BISERICA DE LEMN CONSTRUITA IN ANUL 1774.MONUMENT ISTORIC.’’Dintre toate monumentele de lemn ale eparhiei Husilor biserica de la Dragomiresti de bucura de o popularitate aparte. Din istoricul bisericii facut in anul 1901 de catre preotul Ioan Dumbrava intitulat’’Chestiuni de amintit asupra bisericii din aceasta parohie Dragomiresti’’rezulta o serie de date importante.De aici aflam ca aceasta biserica nu este facuta pe locul alteia mai vechi, dar in apropiere de ea, la apus,a fost o alta biserica mai veche, tot din lemn, dar de dimensiuni foarte mici.Batranii spuneau ca aceasta biserica veche fusese adusa de la locul numit CIMITIR,situat la gura satului Dragomiresti.Despre aceasta prima biserica a satului se spune ca a fost adusa intreaga pe tavalugi,trasa de mai multe perechi de boi si de o pereche de bivoli.Din aceiasi sursa aflam ca biserica ar fi apartinut unor calugari, care o construisera in codrii dinspre comuna Colonesti.Dupa ce calugarii au parasit-o locuitorii din Dragomiresti neavand biserica, s-au dus cu tanjali, cu boi si cu funi,au facut talpi in forma de sanie si au adus-o in satul lor.Au asezat-o mai intai la gura satului, pe locul numit Cimi-tir, iar de acolo au mutat-o pe locul bisericii actuale.Traditia orala pastreaza si o alta varianta asupra bisericii din sat.Conform acesteia,biserica ar fi fost mai intai in satul Bugeni,intr-o padure la un schit. De acolo ar fi fost mutata la Vinderei, stramutata in satul Bahna si apoi pe locul din preajma actualei bise-rici. Tot din istoricul bisericii aflam ca mesterul care a lucrat la construirea ei a fost calfa Enea,venit din alta localitate. Fieraria a fost lucrata de mesterul Neagu ajutat de Vasile Pavel. De-a lungul vremii biserica a fost reparata de mai multe ori.Una din aceste importante reparatii a avut loc in anul1839, cand a fost refacuta bagdadia,argeaua acoperisului, si s-a acoperit cu sindrila din lemn de fag, facu-ta din barda.Tot atunci s-a facut din nou masa altarului,clopitnita si catapeteas-ma, reparatia fiind suportata de catre enoriasi. De la aceasta reparatie s-a pas-trat icoana hramului bisericii avand insemnare in slove chirilice. In anul 1872 s-a acoperit biserica cu sindrila facuta din lemn de brad.Talpile absida altarului decrosata monumentul avand pronaosul dreptunghiular.Pridvorul initial a fost deschis, decrosat si amplasat pe latura de vest.Biserica si-a pastrat forma originala la acoperisul din sindrila batuta’’in coada de rinduni-ca’’ si peretii din barne cioplite in muchii si dispuse in cununi orizontale.Prid-vorul-initial deschis- a fost acoperit cu scandura, ceea ce nu permite sa fie admirata lucratura artistica a stalpilor.Decorati prin taieturi si ornamentati la capete cu motivul’’UNGHIA’’stalpii sunt uniti printrun ancadrament decorat cu forme rotunjite obtinute din taietura. Temelia din piatra uscata a fost transfor-mata in soclu de ciment la ultima reparatie,cand a fost turnata si o prispa la ni-velul soclului.Talpoaiele din stejar masiv,formeaza obaza solida pentru peretii din barne.Incheiata „in cechi”(denumirea locala a tehnicii cunoscuta sub nu-mele de „coada de randunica”)la unghiurile drepte si”in pana” la abside bar-nele au fost „cusute”in cuie. Ancadramentul masiv al usii de la intrare are pe partea superioara o splendida decoratie florala,sculptata in lemnul de stejar.Atat pronaosul cat si naosul au bazele boltilor octogonale, cu nervuri ce converg spre cheia de bolta in forma unui disc.Trecerea in naos se face prin intrari marcate de 4 stalpi decorati cu crestaturi in forma de unghie iar stalpii decorati pe ambele fete sunt uniti de un ancadrament cu trei bolti. A existat o perioada cand biserica de lemn nu a mai servit la oficierea cultului religios(1995-2004) pentru ca ajunsese intr-o avansata stare de degradare:acoperisul era aproape inexistent,ceea ce a dus la deteriorarea inte-riorului inclusiv a picturii de pe catapeteasma